miya_ywgb

Od nejhoršího po nejlepší: Všechny snímky Hajao Mijazakiho (2. část)

Hajao Mijazaki je Waltem Disney naší doby.

Japonský velmistr za pomoci svého studia Ghibli přináší přes 30 let jednu filmovou lahůdku za druhou a přece se v ničem nepodobají tomu, co běžně slaví na poli mainstreamu úspěch. Přesto hned 8 jeho filmů patří mezi 15 nejvýdělečnějších japonských filmů všech dob!

Je v tom něco mnohem víc, než rychlospotřební a atraktivní charakter, který si konzumní svět žádá. Je v tom trpělivost, laskavost, moudrost a krása.

Ať patříte mezi jeho fanoušky, nebo o něm slyšíte poprvé, nadcházející žebříček poslouží každému, kdo prahne po osvojení si neopakovatelných pohádkových zážitků.

Jeho 11 celovečerních rodinných filmů jsem seřadil vzestupně a v celkem třech částech během tří týdnů se jim podíváme na zoubek, popřípadě se o nich v diskusi můžeme dále pobavit.

<< 1. část žebříčku ZDE

7. Porco Rosso (1992)

S umístěním Porca jsem váhal kamkoliv od bronzové pozice až sem, je to vážně TAK dobrý. Jenže jsme na pohádkovém blogu a pohádky v sobě tenhle snímek z roku 1992 nese o poznání méně než většina ostatních Ghibli celovečeráků.

Vlastně tam skoro žádná není.

Prostředí tvrdých a násilných bojových letců tak snad zaujme jen kluky, co jsou zrovna ve věku zbláznění do her na vojáky, ale jinak jde o poměrně dospělou podívanou plnou sofistikovanějších i agresivních výjevů, i když stále zachovávajíc jednoduchost žánru rodinného filmu.

206768

Prostředí meziválečné Itálie první poloviny 20. Století má svou vyvedenou atmosféru, ale hlavní hrdina má k pohádkovému klaďasovy na míle daleko a to zdaleka nejen svou zálibou v cigaretách, vínu a ženách. Ne nadarmo je vyobrazen jako prase.

Chybí tu fantasktní prvky, moudrá poselství (alespoň ty očividné) i další typické Mijazakyho sklony, snad jen toho létání je tu zase habaděj. Ale nenechte se zastrašit zastaralejší vizuální stránkou a zkuste to, mě se to líbilo moc.

6. Doručovací služba čarodějky Kiki (1989)

„Lítat v ulicích je velice nebezpečné!“

„Já jsem čarodějka a čarodějky musí lítat.“

„I čarodějky musí dodržovat předpisy! Jméno a adresu?“

Tak se přesouváme do horní části žebříčku, teď už čekají jen samé bomby. Kiki je krásná pohádka i přesto, že hlavní hrdinka mi svou povahou ani chováním nijak zvlášť k srdci nepřirostla.

Příjemné tempo, hezké myšlenky, krásná setkání plná soudržnosti a vzájemné výpomoci, hravost.. Opět se daří to krásně pohádkově-hřejivé navozování atmosféry domácí pohody a dětské beztarostnosti, jako tomu je u Totora nebo Ponyo.

film-7818-medium

V úvodu vidíme sebevědomé a odholadné děvče, které o svém úkolu nepochybuje. Pak přichází čas vyrazit do světa, stěhování do nového města, první práce a hospodaření a najednou začně ztrácet své schopnosti.

„Dřív jsem dokázala létat, aniž bych o tom musela přemýšlet, ale teď vlastně ani nevím, jak jsem létat dokázala.“

Otravný kočičí společník (v mnohem připomíná Strašpytlíka), kterého by měl jeden chuť hned zkraje za jeho bázlivý pesimismus shodit z koštěte, se ale stává díky dvojímu jazyku tajnou bránou do zvířecí řeči.  Tato schopnost odchází, když hlavní hrdinka začně prodělávat krizi, a ani po jejím úspěšném zvládnutí v závěru se nenavrací, což zůstává jaksi nevysvětleno (narozdíl od lidských postav nechávají v Ghibli u těch fantaskních prostor pro představivost, racionalita se tu může jít vycpat).

Vrcholem je pak klíčový rozhovor s malířkou, který patřík té nejlepší „duševní potravě“ napříč celou Mijazakiho tvorbou.

5. Ponyo z útesu nad mořem (2008)

„Moje maminka je nejmilejší, ale vypadá děsivě!“

„To ta moje taky!“

Věděli jste, že za vznik ničivých vln Tsunami můžou mořské víly na souši? No, tenhle film vám to poví. A taky o zelených kyblících, domovech důchodců a tom, jak kapitáni lodí tráví málo času doma u rodiny.

Ponyo-2

Krásná pohádka plná domácí hřejivosti i pravého napětí o mladém chlapci Sasukem, který zachrání zlatou rybku a ta se rozhodne, že se stane člověkem, aby s ním mohla žít ve světě lidí. Jenže její mořský otec má s lidmi zlé vztahy a bude jí chtít zpět. Ale Mijazaki není černobílý, tákže… Uvidíte.

Jde o jedno z nejvydařenějších Mijazakyho nahlédnutí do dětského světa i myšlení, a všem malým divákům zprostředkoval touto parádou nezapomenutelné dobrodružství.

4. Zvedá se vítr (2013)

Údajně vůbec poslední film, který Mijazaki kdy vytvoří. Pokud je to pravda (už jednou takový slib na přelomu tisíciletí porušil), povedl se mu majestátní odchod.

Film se odehrává v Japonsku mezi světovými válkami a začíná u malého Jira, který miluje létání. Trpí však krátkozrakostí a nemůže se proto stát pilotem, ale pro kombinaci fantazie a technického nadšení má velký sen postavit úžasné letadlo.

Ve snech se mu zjevuje jeho hrdina, italský konstruktér Caproni a tyto vstupy v průběhu filmu sledují postupný vývoj jeho snu, když spolu dvojice vede napůl filosofické debaty plné moudrých metafor.

Od dětství přes studium až do dospělosti sledujeme Jirovi cestu a klíčové je zde pozadí světových válek a jejich promítání do každodenních životů obyčejného člověka, který se s nimi zaplétá proti své vůli a jeho čistý úmysl se stává nástrojem zla.

tumblr_ok4y4669kr1snbyiqo1_500

Přestože je film procpaný technickými aspekty o létání, povedlo se to udělat zajímavé i pro laiky. Jsou to ale malé detaily, které těžko zachytit slovy, co dělají z této skvělé podívané něco opravdu výjimečného. A nechybí ani šťastná-nešťastná láska. Ideální pohádka pro chytré a zvídavé děti (ty příliš živé délka stopáže bohužel nejspíš neudrží) a přesto překrásný film pro dospělého diváka.

Další ukázka mistrovství režiséra Mijazakiho a studia Ghibli. A závěrečná zpráva? Žij, udělej svou část, a zbytek je větší než ty. A zajímavostí je, že to je jediný jeho film, u kterého se Mijazaki sám rozbrečel.

 

Poslední díl žebříčku se na blogu objeví příští týden.

 

Napište komentář

* Povinné údaje