rumor-esta-trabajando-disney-en-la-adaptacion-a-imagen-real-de-el-jorobado-de-notre-dame-original

RECENZE: Zvoník u Matky Boží (1996) – Přestaň strašit ve věži

Devadesátá léta byla pro slavné studio Walt Disney Pictures velice úspěšná epocha v jejich už tak bohaté historii. Z rukávu sypaly jeden hit za druhým, a bylo jen otázkou času, komu přistane černý Petr a v té záplavě Lvích králů, Tarzanů, Herkulů a Aladinů.

Určitě nepomohl ani hitový nástup počítačové animace ve formě Toy Story v roce 1995, kterému o tři roky později zdatně sekundoval Život brouka.

Zkrátka a dobře, Victorem Hugem inspirovaný Quasimodo alias Hrbáč z Notre Damu je i přes vcelku obecnou známost tím, komu úspěch dobových kolegů příliš neprospěl.

Teď zjistíme, zda nad ním opona zapadla oprávněně.

Středověk neskončil, středověk trvá

Kdo se kdy trochu zajímal o historii, asi ví, že středověk rozhodně nebyla přívětivá doba. Tenhle snímek tomu je natolik věrný, že modrou oblohu v něm spatříme jen v úplném závěru jakožto symbol šťastného konce.

Jinak je to čisté temno – obrazově i dějově. A to do takové míry, že se u téhle Disneyovky zdráhám použít označení pohádka –

– a to i s ohledem na českou benevolentnost v otázce, co všechno jde do tohohle žánru zahrnout…

Reálie jsou tu vážně precizní. Křesťanský fanatismus v potlačování všeho „ďábelského“ je natolik krutý, až hlavní záporák soudce Frolo dává vzpomenout na inkvizitora z Kladiva na čarodějnice.

To, jak vychová znetvořeného Quasimoda uzavřeného v katedrále Notre Dame stranou od světa, zase nese paralelu s pozdější Disneyovkou Na vlásku, která použila u hlavní hrdinky stejnou šablonu.

V centru dění se pak točí vyloženě dospělá témata, kdy mezi Quasimodem, cikánkou Esmeraldou a kapitánem Phoebusem vzniká nešťastný milostný trojúhelník, který je ve finále vcelku nelogicky a snadno vyřešen tím, že se hrbáč zničehonic „odmiluje“ a ustoupí atraktivnějšímu páru z cesty.

hunchback-of-notre-dame-1996-movie-review-esmeralda-quasimodo-festival-of-fools-tied-up-walt-disney-feature-film

Zabřednout do něčeho takové v dětském snímku chce odvahu, ale obávám se, že vybruslení ven už se tolik nezdařilo. Spíš zanechává otazníky v tom, co chtěl básník říct.

Vůbec nejkontroverznější je pak soudcův chtíč vůči Esmeraldě, kdy kvůli tomu, že nechce zhřešit smilstvem, raději vypálí celou Paříž, aby pochytal všechny „jí podobné“. A ještě tomu věnuje pěvecké sólo.

Odvaze a originalitě v pohádkách obecně fandím, ale ne za každou cenu. A z tohohle už trochu bolely zuby.

Trochu to tak zastiňuje emancipační charakter srdečné hlavní ženské postavy, která navázala na dobovou vlnu svobodně myslících hrdinek Ariel, Pocahontas nebo Mulan. 

Ty jediný nejsi z kamene

Film je tmavý, přináší nejeden dějový zvrat, a ač nechybí prostor pro disneyovské legrácky a roztomilosti, strašlivé výjevy jsou tu v převaze.

Jedním z poselství je přijímat odlišné, a na úplně nejvyšší příčce se pak vznáší těžko uchopitelná spravedlnost. To jsou určitě velké pojmy, které není dobré přecukrovávat, ovšem zde je to tak syrově hrubé, až si říkám, že na dítě to musí být moc.

Ve středověku samozřejmě panovaly jiné poměry, a veřejné trestání provinilců před jásajícím davem bylo známou kratochvílí, ale sledovat dlouhou úvodní scénu, kde Quasimoda dav sváže, hází po něm zeleninu a korunuje nejošklivějším mužem Paříže je nechutné.

A jak už jsem uvedl, děj nepřinese mnoho světla pro vyvážení. Linčující dav nahradí pronásledující vojáci, a nakonec i v katakombách skrývající se cikáni hlavní hrdiny málem bez rozmýšlení popraví. Kladné postavy tu napočítáte na prstech, a hned tři z toho ani nejsou lidé, ale mluvící kamenné chrliče.

hunchback-of-notre-dame-ii-gargoyles-victor-hugo-laverne-review-animation-walt-disney-sequel

Ti alespoň dobráckému Quasimodovi trefně vysvětlí, proč jen s ním baví a před ostatními neožijí: „Mysleli jsme, že ty jediný nejsi z kamene.“

Jakoby i scénáristé tušili, kolik zla jejich dílo nese. A ač se ani v Pohádkách Nový Věk nezdráhám upřímně mluvit o stinné stránce světa, věřím, že pohádka by to měla dělat jemně a vlídně. 

A to se obávám, že krátký happy end po hodině a půl čistého nerváku tady neudělá (ač vystoupení malého děvčátka z davu, kdy obejme hrbáče na důkaz, že svět ho přijímá, je moc pěkné).

Není to špatný film a myslel to dobře, navíc řemeslně mu na jeho dobu určitě nelze nic vyčíst. Ale tohle bylo spíš historické drama s pohádkovými prvky, než něco, co bych doporučil nezkaženému a zranitelnému dětskému diváku.

Z úcty dávám slabých tři z pěti.

HODNOCENÍ: 3/5

3 DOBRÉ

Napište komentář

* Povinné údaje